Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 28 juni 2010

Turistmagnet?

Jag lovade återkomma  omkring vad som skulle kunna bli en turistmagnet i vår kommun.
Givetvis har jag inget självklart svar men mina funderingar bygger på den upplevelse jag haft i sydtyska Oberammergau, en ort med ungefär 5 000 innevånare. Sedan 1634 har man där varit hängiven ett  löfte som gavs i samband med att pesten slog till i byn och inom några dagar skördade över 80 liv. Löftet ställdes  till Gud och innebar att byborna skulle spela ett Passionsspel omkring Jesu lidande och död.

Pesten upphörde när löftet gavs, kanske det är därför man fortsätter spela spelet vart tionde år. Jag såg det alltså fredagen den 18 juni. Allt var mycket professionellt spelat, sjunget, musicerat och scenograferat.  4 700 personer per  föreställning som åskådare (alltid fullt) och fem föreställningar i veckan från maj till oktober handlar det om. Det krävs en logistik med logi och mat som är beundransvärd.  Endast bybor får delta, födda i Oberammergau eller varit bosatta där i minst 20 år.

Vad hände i vår byggd på 1600 eller 1700-talet? Även här trodde man självklart på Gud på den tiden. Gavs det några heliga löften i samband med ofärd? Infriades de och sen var det bra? Vad bygger egentligen vår byggd på? Vill vi t.ex leva upp till det som munkarna startade och fick avbryta, att hjälpa sjuka och vägfarande? Vad kan vi göra gott för medmänniskor som kan få till följd att vår kommun med dess nuvarande gränser skulle kunna blomstra igen?

Här finns mer att göra, det är jag övertygad om, förutom det som redan görs.

På lördag 3 juli är det RastPunktsKalaset. Det går inte alls i stil med Passionsspelen, men fyller ett syfte för vägfarande i alla fall. Möt upp där och ha roligt och kolla in alla fina åkdon som ställs upp till beskådande! Ta en fika och handla i butikerna! Politik kommer nog att diskuteras där också.

Anette Schön
Kristdemokraterna


1 kommentar:

  1. Någon gång i framtiden hoppas jag att kunna få tillfälle att se detta Passionsspel........

    SvaraRadera