Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 11 juni 2010

Jag älskar Laxå

I måndags kväll, 7/6,träffade vi politiker några personer som går en studiecirkel omkring livskvalitet genom NBV.  De ville gärna höra vad vi politiker har att säga om vad som ger oss livskvalitet och varför vi bor och lever i Laxå.

Min enkla bidrag är att jag har lärt mej att älska Laxå. För 40 år sedan var vi cirka 10 000 innevånare och nu är vi bara 5 500 ungefär. Jag tror på den här kommunen och att den ska blomma igen! Jag ser också att det finns sånt som behöver och kan bli bättre, samtidigt som så mycket är bra att jag gärna vill bo kvar! Några flyttar härifrån, några flyttar hit, en hel del dör här och alltför få föds här. Jag drömmer om en förändring såtillvida att många ska flytta hit eftersom de precis som många i studiecirkeln har upplevt att bo i Laxå kan vara en "lisa för själen".

Jag hoppas att vi ska kunna dela med oss till många stressade och uppgivna nutidsmänniskor. Före detta stockholmare tycker inte att våra pendlingsavstånd är något att yva sej över. Däremot saknas det fortfarande en del kollektivtrafik, speciellt inom kommunen.

Jag är glad åt den turistmagnet som Nationalparken är, men jag drömmer om en ännu större magnet. I nästa vecka åker jag och min man till en jättestor "turismagnet" i sydligaste Tyskland, nämligen Oberammergau. Visserligen startade den verksamheten redan 1634 med ett passionsspel och det har bara växt. Nu kommer människor från hela världen för att se dessa spel som ges vart 10:e år och den lilla alpbyn invaderas varje dygn av mer än 4000 personer.  

Jag återkommer med mera tankar omkring detta när jag kommit hem.  Nog finns det mer än Nationalparken och vacker natur i Laxå! Många funderingar  rör sej i mitt huvud men som sagt, jag återkommer.
Nu önskar jag alla läsare en riktigt skön sommar. Valrörelsen är ju (snart) här. Först hoppas jag att vi ses i samband med RastPunktsKalaset.

Anette Schön
Kristdemokraterna.

1 kommentar: