Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 29 mars 2010

Vad är ditt problem ?

Den frågan har ställts mig ett par gånger under möten i kommunen av den politiska majoritetens ordförande.
Frågan ställdes till mig vid tillfällen då jag bad om mer information,bättre underlag,konsekvenser och ifrågasatte hur och varför i olika ärenden.
Frågan ställdes också till mig då jag bad om förklaringar till deras ställningstagande och beslut.
Vad som var mitt syfte med frågorna tyckte jag var/är alldeles uppenbart - jag vill ha mer information, mer kunskap, bättre underlag för att själv kunna bilda mig en uppfattning av ärendena för att kunna komma med ideer, egna förslag eller kanske tom stödja majoritetens förslag.
 
Eftersom jag tydligen inte själv insåg att jag hade problem så kallades jag + oppositionen till ett "möte".
På mötet fick vi lära oss den politiska arbetsmodellen/strukturen.Våra olika roller mm detta innebar bla att oppositionen skall acceptera den politiska majoritetens beslut. ! ?
Detta vill jag spetsigt omformulera till : acceptera och var tyst !

Jag måste acceptera majoritetens beslut pga att de har större röstetal än oppositionen men jag behöver inte acceptera beslutet gällande sakfrågan och jag har rättigheten at inte vara tyst..
Efter mötet som var omtumlande (då ingen av oss i oppositionen informerats om innehållet) levererades en kommentar till mig och en annan partiföreträdare - det kan inte vara lätt att kraschlanda i kommunstyrelsen...... !
 
Vad är då mitt problem ?   
 
Enligt vissa så är det att jag inte accepterar och är tyst samt att jag kraschlandat vad gäller politik.
 
Enligt mig själv så har jag inga problem vad gäller brutna ben o armar eller blåmärken efter kraschlandningen men ett problem har jag och det är att få svar på mina frågor.
 
Ivonny Larsson 
Centerpartiet


4 kommentarer:

  1. Svaren kommer aldrig för ansvariga har ej kompetensen eller kunskapen att svara.

    // Stiina

    SvaraRadera
  2. Gustaf Beck-Friis29 mars 2010 kl. 20:31

    Jag kan bekräfta den bild som Ivonny ger.

    SvaraRadera
  3. Bra Ivonny!!! Fortsätt ifrågasätta majoritetens beslut! Det behövs fler politiker som du. Du har min röst till hösten.

    SvaraRadera
  4. Kämpa på Ivonne! Ifrågasättande behövs alltid, men är sällan populärt! Tyvärr för utan ifrågasättanden blir det stagnation.

    Så det är inte du Ivonne som har ett problem.

    SvaraRadera