Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 20 september 2010

Valet 2010 -

Jaha, då var de preliminära siffrorna klara. Nu är det bara att vänta på Onsdagsräkningen och de sista rösterna.
Det blev inte vad jag förväntade mig, vi i oppositionen har mötts av så mycket positiv respons från kommunbor som vill se något nytt hända.Vissa röster inom opp var inte lika optimistiska utan påpekade "vid valurnan så röstar de rött". Ja, rött blev det med oförändrat mandat till Socialdemokraterna men med minskning 1 mandat för Vänstern samt för oss i C.
Vänsterpartiet har gått från 6 mandat (2002) till idag 3, minskningen för V får mig ändå att fundera, varför har de minskat så kraftigt de har ju inte haft "huvudansvaret" om man kan kalla det så, för Laxå. Huvudansvaret har hela tiden varit Socialdemokraternas och de tappar inte mandat !
Vi inom oppositionen "byter" mandat och väljare. I valet 2006 minskade Kd med 1 mandat och C ökade, iår tog Kd "tillbaka" mandatet samt 1 mandat till M och Mp.
Frågan på mångas läppar och frågan som jag fått i min ständigt ringande hemtelefon och mobil idag är - Vad hände, hur kunde det bli såhär ?
Mitt svar är - Vänta tills på Onsdag.
Hur många röster som ej är räknade i vår kommun vet jag i skrivande stund inte men det kommer kanske inte förändra så mycket, vem vet.
Förändring hade Laxå också fått uppleva om Laxåpartiet hade fått flera röster och tagit mandat i fullmäktige.Detta hade "rört om" till det positiva tror jag personligen. Laxåpartiet har jobbat på bra och fått gehör på kort tid. Det är bra med uppstickare,trots att Laxåpartiet nog snodde röster från oss andra så även för C. Inför nästa val får vi alla fundera över hur upplägget skall bli för som det nu blev med Laxåpartiet så innebär det (hittills) 72 invånares röster som inte blir hörda i fullmäktige eller brutalt sagt,bortkastade. Detta är tragiskt ur demokratisk synvinkel för min åsikt är och kommer alltid att vara att ALLAS åsikter är värda att lyssna på, respektera och fundera över, men jag respekterar och inser att vi behöver ha "spärrsystemet".
 
Nu är det dags att ta kväller ifrån bokföring och politiktelefoni (hoppas jag)
 
Ivonny Larsson
Centerpartiet
 
 

12 kommentarer:

  1. Du är inte ensam att fundera över hur det kunde bli såhär.Att centern backar beror nog dock på att det finns en generationsväxling och inga bönder kvar.
    Du får byta till ett yngre parti Ivonny.
    Men du kan trösta dig med att ni och du gjort ett bra jobb och centern i Laxå har tappat lite i jämförelse med andra kommuner och i riket.
    //Rolf

    SvaraRadera
  2. Ja,det är rent ut sagt tragiskt...Tack för dom fina orden om Laxåpartiet!Jag önskar dej och dom andra inom "Ett Bättre Laxå" lycka till i framtiden.Jag lämnar politiken men du/ni lär väl se mej i annat forum inom en snar framtid?!
    Only the future will tell...

    In `n´ Out...That's the way I like it...

    /Marko

    SvaraRadera
  3. Det borde varit större ras för S , det stämmer inte.

    SvaraRadera
  4. Du verkar klok ivonny men vad du inte insett är att i Laxå anses endast de kloka tillhöra Socialdemokraterna.
    Och du är inte det oavsett hur rätt eller klok du är.
    //

    SvaraRadera
  5. Besynnerligt resultat med tanke på alla diskussioner som förts i olika sammanhang och konstellationer, privat och i andra sammanhang.
    Får konstiga tankar att börja gro för såhär tyckte många av oss inte utgången skulle vara.
    //Eg

    SvaraRadera
  6. Tack för alla fina kommentarer , det värmer för att vi i centern skulle backa 70 personer i Finnerödja o Tived fanns inte i mina tankar.
    Som partiföreträdare får jag ta mitt ansvar och fundera över situationen och mitt ledarskap och min fortsättning som partiföreträdare.
    Någonting gick fel, det hade underlättat om jag under resans gång fått en liten vink om att det bar utför, eller att jag samt andra i centerpartiet kunde finna en förklaring på varför vi tappade så många röster.
    Tack återigen för de fina kommentarerna

    SvaraRadera
  7. Ni gjorde ett bra förarbete ni har varit på mångas läppar, men piskan viner ännu hårdare när den inser starka krafter och mänskliga funderingar åt andra håll.
    Piskans kraft har talat.
    //Rutan

    SvaraRadera
  8. Hej Rutan.
    Om du och andra som vill hjälpa oss i vårt politiska arbete vill att vi skall lyckas måste du våga berätta vad du vet om piskan.
    Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet. När du talar om piskan känns det som ett hot mot just demokratin.
    Om inte du berättar din historia för oss som försöker förändra Laxå, hur skall vi då kunna hjälpa dej?
    Hjälp till självhjälp.

    SvaraRadera
  9. Imorgon är det den helt avgörande dagen om regeringen får egen majoritet, vilket jag innerligt hoppas på av flera skäl. Imorgon är det också en dag då vi får veta exakt hur det kommer att se ut vad gäller mandatfördelningen i Kommunfullmäktige. Jag tror i alla fall att "ETT BÄTTRE LAXÅ" blir en röst att räkna med under de kommande fyra åren. Det sammanlagda valresultatet visar ändå på en förskjutning åt rätt håll. TRÄGEN VINNER! /Cathrine Nordlund,Kd

    SvaraRadera
  10. Jag trodde att jag läste fel när jag såg resultatlistan. Var helt övertygad om att C tack vare dig Ivonne skulle ta över ledarskapet i kommunen.
    Tack för att ni alla försökte och tack för att ni ändock anser att det är Folkets röst som talat.

    Partipiskan viner starkt.

    Samtidigt kan det vara så att många i Laxå kommun är medvetna om de cyniska utanförskapslagarna som stiftats av den blå regeringen.

    SvaraRadera
  11. Fundera inte på avgång Ivonne, du och c har gjort ett bra jobb.
    Röstberättigade i Tived o Finnerödja har minskat sedan förra valet, ni har haft en hög ålder på era röster.Det finns många förklaringar många faktorer som sammanträffade i detta val.
    Res på er och sträck på dig för så mycket positiv respons som ni har fått har inte andra.
    // Ingrid

    SvaraRadera
  12. Borde ni inte fråga Vänsterpartiet om samarbete av något slag ni vinner båda på det.
    Ni får fler mandat och vänstern ses inte som dotterbolag till socialdemokraterna.
    //WG

    SvaraRadera